Med hodet i himmelen
og beina på bakken

Forsiden>Pinsen – kirkens bursdag
Pinsen – kirkens bursdag

Pinsen – kirkens bursdag

2019-06-08
Denne helga er det pinse. Her er en liten introduksjon til denne høytiden.

Etter at Jesus døde på korset (langfredag i påsken), sto opp igjen (påskemorgen), og reiste tilbake til himmelen (Kristi Himmelfartsdag) kommer pinsen. Pinsen feires på den 50ene dagen etter at Jesus sto opp fra de døde, og markerer at menneskene på jorden mottok Den Hellige Ånd.

Da Jesus hadde reist fra disiplene, var det vanskelig for dem å vite hvordan de skulle fortsette å leve livet sitt. De hadde jo gitt opp alt for å følge Jesus, og nå var han borte. Jesus hadde også gitt dem et oppdrag: Å fortelle videre det de hadde lært. Men hvordan skulle de gjøre dette?
På pinsedagen var disiplene samlet i bønn, og mens de ba mottok de Den Hellige Ånd. De begynte å snakke språk de egentlig ikke kunne, og fikk tunger av ild over hodene sine. Da disiplene gikk ut, var det noen som trodde de var fulle, fordi de snakket så rart. Men mange mennesker i byen, som kom fra andre land kjente igjen språkene sine, og fikk høre om Gud og Jesus på sitt eget språk. Den Hellige Ånd hadde gitt disiplene ny kraft og mot til å fortelle om Jesus, og mange begynte å tro. På bakgrunn av at Den Hellige Ånd kom til jorden denne dagen, og man begynte følge misjonsbefalingen Jesus hadde gitt, så kalles pinsen ofte for «Kirkens bursdag». Og gjennom Den Hellige Ånd snakker også Gud til oss i dag – ofte som en liten stemme inni oss som forteller oss hvem Gud er, og at han vil gode ting for oss.

Så: Gratulerer med dagen alle sammen, og god Pinse.

Nyeste sakene fra metodistkirkens hovedside
Kirke uten vegger
22.08.2019
Årets stevnesang slo godt an på Sommerfesten. Nå kan du synge den i menigheten og. Les mer
Misjonssekretær Øyvind Aske kan fortelle om en ny solid rekord for misjonsmarkedet på Sommerfesten. Les mer
Powered by Cornerstone